Jak mierzyć skuteczność gadżetów reklamowych?
KPI pomaga nam zrozumieć, jak działa nasza grupa docelowa i jakie jest jej zachowanie zakupowe. Czy KPI można również zastosować do tego, by zmierzyć efektywność gadżetów reklamowych? Jak najbardziej, choć niestety nie możemy sprawdzić wszystkich parametrów tak dokładnie, jak w reklamie internetowej.
Gadżety reklamowe wcale nie odeszły do lamusa i nadal stanowią jeden z najważniejszych marketingowych narzędzi. Ich efektywność można mierzyć na różne sposoby, i choć dane nigdy nie będą 100%, dają pewien pogląd na to, jak ważne są dla klientów.
ROI czy YOY? A może satysfakcja?
ROI to skuteczne mierzenie kampanii, które pozwala nam określić, czy włożone przez nas pieniądze i wysiłek się zwracają. Możemy to zrobić mierząc efekty sprzedażowe po każdej kampanii lub wykorzystać do tego YOY, czyli monitorowanie wzrostu sprzedaży rok po roku.
Oba wskaźniki mogą dać nam pogląd na to, czy faktycznie zastosowanie różnych gadżetów reklamowych przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży w danym okresie.
Czy gadżety są w ogóle używane?
Głównym celem gadżetów jest wzrost rozpoznawalności marki. Jest to zatem KPI, który warto regularnie mierzyć. Nie bez znaczenia jest również to, czy gadżety są w ogóle używane, a w mierzeniu tego przyda się badanie satysfakcji klientów i pytanie o to, czy z drobnych upominków korzystają.
Zebranie tych wszystkich informacji pozwoli nam zrozumieć zachowania zakupowe naszych klientów, a także zwróci uwagę na ich konkretne wartości, co jest dla nich ważne i przydatne.
Skąd mamy mieć pewność, że to właśnie gadżety wpłynęły na dane statystyki?
Działania marketingowe nie zawsze można zmierzyć - oczywiście, w przypadku działań w sieci liczba kliknięć i wejść na stronę daje znacznie lepsze informacje. Jednak działania prowadzone offline - zarówno reklamy, jak i gadżety - mogą być jedynie wskaźnikiem, czy idziemy w dobrym kierunku.
Z pewnością gadżety reklamowe nie wpłyną negatywnie na odbiór marki, pod warunkiem że są w odpowiedni sposób dobrane. Warto tu kierować się badaniami grupy docelowej by zrozumieć, jakie są jej potrzeby, priorytety i co jest dla nich istotne.
Testuj i sprawdzaj - zmieniaj gadżety podczas kampanii
Z gadżetami reklamowymi jest tak samo, jak z każdą inną reklamą. Aby sprawdzić, co działa najlepiej na naszych klientów, warto przeprowadzać różnorodne testy - zmieniając same gadżety. Jeśli wcześniej rozdawaliśmy parasolki, być może warto spróbować płaszcze przeciwdeszczowe? Jeśli do tej pory gadżetami reklamowymi była drobna elektronika, być może warto sprawdzić również gry kieszonkowe?
Gadżety reklamowe zawsze powinny iść w parze z pozostałymi działaniami marketingowymi - bo każda z naszych aktywności się po prostu uzupełnia i razem tworzymy spójny obraz i wizerunek marki.
Połączenie różnych form marketingowych aktywności to najlepszy sposób na dotarcie z produktem do szerokiej grupy klientów. Gadżety reklamowe są jednym ze sposobów by twoja marka została dobrze zapamiętana, a potencjalni klienci zwracali się do ciebie w pierwszej kolejności! Nie bez powodu popularność gadżetów reklamowych nie spada i z takiej formy korzystają największe światowe marki. Dołącz do nich i ty!